torsdag 8 mars 2012

Provsmaka



Idag gick ett förväntansfullt gäng bestående av Stefan, Staffan, Per tillsammans med Ida och så mig till Kulinaren (Hotell och livsmedelsprogrammets egna restaurang) för att provsmaka och få en försmak av föreställningarnas matsedel.

Till förrätt serverades Kyckling Terrine med rödlökschutney

Så här kan smakerna och utseendet förklaras av Ida:

"Nerverna lugnade sig så snart vi blev serverade våra tallrikar. Innehållet var över mina förväntningar, om jag ska vara ärlig. Mitt första intryck på förrätten var att den luktade väldigt gott och såg somrig och fräsch ut. En riktig góbit som man sitter och granskar lugnt, men egentligen vill sätta besticken i innan servitören sagt vad det var för någonting. Men jag höll mig tålmodigt och väntade.

Vad som fanns framför oss på tallriken var ett färskt bröd i bottnen, sen följs det upp av rikligt med sallad och en kyckling "skiva" med bacon och massa annat gott inblandat. Allt det var toppat med rödlökschutneyn. 


 Alla olika delarna gick bra ihop med varandra med dess olika konsistenser och smaker. 
Brödet som var lite motstånd i, och kycklingen som var mjuk
tillsammans med riktigt krispig sallad och en snudd på syrlig chutney. Det var en förrätt som försvann från tallriken lite fortare än man kanske önskat.."



Efterrätten var Hallonpannacotta med citrusgelé och chokladcrisp

Så här kan smakerna och utseendet förklaras av Ida:
"Sedan var det dags för det jag alltid väntar mest på.. Dessert. Vi serverades varsitt glas med en iögonfallande dessert. En blandning av både färger och smaker, vilket alltid är lika roligt! Vi blev informerade om att det var en "Hallonpannacotta med citrusgelé och chokladcrisp". Och vem tackar inte ja till det?

Längst upp var det vanliga hallon och chokladcrispen, som enligt mig påminde lite om Apelsinkrokant i smak och konsistens. Den var lätt att bryta i delar och  knastrade härligt tillsammans med den milda pannacottan, som smakade mycket hallon och vanilj. När man sedan kom igenom pannacottan ner till citrusgelén så blev det en riktigt bra blandning! Citrusfrukterna som var lite syrligare och kraftigare i smaken tillsammans med den enklare och släta pannacottan. Frukt - och bärsmaker som skapade en "Kan man få en till?"-känsla. Med andra ord - En kanonavslutning på en trerätters!"


Vi blev väl mottagna och serveringspersonalen bestående av elever från Hotell och livsmedelsprogrammet som var oerhört professionella. Så det känns tryggt inför föreställningarna.
-Jag tror jag ska gå på föreställningarna istället för att vara med, sa Ida med en glimt i ögat och syftade på den goda maten.

Vi ser verkligen fram emot föreställningarna och bara maten kommer bli en upplevelse, varvid vi inte berättar vad varmrätten kommer bestå av.

Vill även påminna om våra Supébiljetter med förrätt, varmrätt och efterrätt: 350 kronor som går att köpa på Bokia i Lindesberg.